בעבר, כאשר תלמיד היה מפגין קשיי למידה בבית הספר היסודי או התיכון, המנטרה השכיחה הייתה שהוא יכול להצליח אם הוא רק היה רוצה. היום, לאחר שנים של מחקר העוסקים בהתפתחות הילד, האופן בו בני האדם רוכשים יכולות למידה, מה משפיע על היכולת שלנו להשתלב מבחינה פסיכולוגית וכן הלאה, הגענו למסקנה כי לעיתים, כל שיש לעשות הוא שינויים קלים שיאפשרו לילדים שלנו ללמוד בצורה טובה יותר.
היום, אנו יכולים לומר בוודאות כי ישנם ילדים הסובלים מסימפטומים של חוסר יכולת הנובעים מסיבות שונות. זאת אומרת שאותם ילדים ולתלמידים בוודאי רוצים להצליח אלא שאין להם את היכולת להתמודד עם הבעיה שמפריעה להם להתקדם.
קשיי למידה – אבחון פסיכודידקטי הוא השלב הראשון
על מנת שנוכל לתת הסבר מקצועי מדויק לבעיה ממנה סובל התלמיד, פעמים רבות הוא יישלח לסדרה של אבחונים. להם אנו קוראים בעגה המקצועית: אבחונים פסיכודידקטיים. זה אמנם נשמע כמו שם גדול ומורכב אבל למעשה מדובר על משמעות פשוטה למדי.
אבחונית פסיכודידקטיים משלבים בתוכם שני ביטויים. האחד הוא פסיכולוגיה, משמע תורת הידע העוסקת בהבט הריגשי של יכולות הלמידה. ודידקטיקה, משמע, היכולת הקוגנטיבית להבין את הנלמד.
אנחנו יודעים שזה נשמע קצת מורכב, לכן נהפוך זאת לפשוט יותר. אם ניקח בתור דוגמא תלמיד מסוים שלא יודע לקרוא. יכול להיות שהוא אכן לא יודע לקרוא. משמע, הוא לא מצליח לקלוט את צורת האותיות. לכך יכולות להיות סיבות רבות כמובן, זה לא אומר שמדובר על תלמיד טיפש חלילה או חסר קישורים, אבל זה כן אומר שהוא צריך עזרה ששייכת לעולם הקוגניציה.
אבל, אם אותו תלמיד לא קורא בקול בכיתה כי הוא מתבייש. אז, יכול להיות שהבעיה ממנה הוא סובל שייכת לעולמות הפסיכולוגיה.
כמובן שאנו יכולים לדון על מקרים רבים של לקויות למידה שונות אבל בגדול, המשמעות של אבחונים פסיכודידקטיים היא להבין מה בדיוק הבעיה על מנת שיהיה אפשר לפתור אותה.
אחרי שמבינים לעומק מה הבעיה ניתן להגיע לפתרון
האבחון נעשה בדרך כלל על ידי פסיכולוג שעבר הכשרה המתירה לו לעסוק באבחון פסיכודידקטי. לעיתים, יכול להיות שניעזר בשני מאבחנים, האחד פסיכולוג והשני העוסק בצד הקוגנטיבי.
חשוב לזכור כי אנשי המקצוע האמונים על כך הם במרבית המקרים אנשים רגישים וקשובים שעברו הכשרה מקיפה על מנת שהתלמיד יעבור את התהליך בצורה הטובה והנעימה ביותר. מדובר בדרך כלל על אבחון הנערך כמה שעות ספורות והוא לא דורש כמובן היערכות מוקדמת מצד התלמיד.
לאחר האבחון ניתן להתחיל בשלב פתרון הבעיות. אז, ההורים ביחד עם צוות ההוראה של התלמיד, לעיתים מלווים בגורם מקצועי נוסף, יחשבו ביחד איך ניתן לשנות משהו מהמערך הלימודי באופן שיאפשר לתלמיד להתקדם ולצמוח.